En stille hule for høsten

Det er bare å innse det – høsten banker ubønnhørlig på døren. For mange betyr det mer innetid fremover. Her noen tips om hva du kan gjøre for å skape deg en liten hule for stillhet og ro når mørket siger på.

Her jeg sitter og skriver ser jeg tåka drive over åsen, temperaturen er ti grader lavere enn for bare noen dager tilbake og lufta har blitt skarpere. Alle årstider er fine å være ute i, men det er ikke noen tvil om at det blir mer innetid fremover. Noe av det fineste jeg vet er å sitte ute i skogen og meditere, men fremover kommer meditasjonsputa inne til å få besøk stadig oftere.

Jeg er heldig fordi jeg har et eget sted hjemme der jeg kan meditere fast. Ikke alle har det, og det er heller ikke nødvendig. Men et fast sted der man kan skape seg sin egen lille hule er absolutt å foretrekke, om ikke annet for akkurat de minuttene du ønsker å bruke på litt meditasjon.

Her er noen tips til deg som har lyst til å bruke akkurat denne høsten til å komme i gang med meditasjon.

Inspirasjon

Inspirasjon er viktig for å komme i gang med uansett hva det skulle være. Det finnes mye god inspirasjon på nett, bare ved å google meditasjon. Personlig finner jeg ofte inspirasjon i bøker, og vil spesielt anbefale to – som faktisk ikke direkta her med meditasjon å gjøre:

org_Stillhet med ramme
Erling Kagge: Stillhet i Støyens tid.

«Stillhet i støyens tid. Gleden ved å stenge verden ute.» Av Erling Kagge på Kagge Forlag. I denne boken beskriver Kagge stillhet og behovet for stillhet på en enkel og inspirerende måte. Han bruker seg selv som eksempel og drar på sine egne erfaringer når det kommer til nettopp stillhet. Han skriver blant annet: «I over tusen år har mennesker levt tett på seg selv, muner i fjellene, eremitter, sjøfarere, sauegjeter og oppdagere som har vendt hjem, vært overbevist om at svar på livets mysterier finnes i stillheten. Der er poenget. Du seiler over havet, og du vender tilbake, finner du kanskje det du lette etter inne i deg selv». Trenger du egentlig mer inspierasjon enn det?
I så fall kan du prøve denne:

9788202427672
Eckhart Tolle: Det er nå du lever.

«Det er nå du lever». Av Eckhart Tolle på Cappelen Damm. En sterk bok om kraften i det å være mer tilstede her og nå (som meditasjon er en god metode for å trene på). Han skriver blant annet: «Når den tvangsmessige flukten fra nået begynner å opphøre vil gleden over væren finne veien inn i alt du foretar deg. Idet oppmerksomheten din rettes mot nået, vil du føle tilstedeværelse, stillhet og fred. Du er ikke lenger avhengig av fremtiden for å oppnå fullbyrdelse og tilfredsstillelse. Derfor er du ikke bunde ttil resultater. Verken nederlag eller suksess har kraft nok til å forandre din indre tilstand av væren. Du har funnet det livet som befinner seg i dypet under livssituasjonen din».

En myk start

Du trenger ikke å masse fancy klær og utstyr for å komme i gang med meditasjon. Du kan sitte på en stol, ligge eller til og med stå om du foretrekker det (selv om det nok er litt for viderekomne). Sørg bare for å vær så rett som mulig i ryggen, ellers blir det bare vondt og vanskelig. Om du likevel vil investere litt å en myk start og et godt grunnlag vil jeg anbefale å få tak i en skikkelig meditasjonspute og et underlag for denne.

PT020-Manepute-Seagreen_1024x1024
Månepute fra Woho.no

Selv har jeg siden i sommer testet Månepute og Zabutonmatte fra den norske leverandøren woho.no. For meg har disse fungert veldig bra, og gjør at jeg både holder meg rett i ryggen og har god støtte for legger og knær. Dette er solide og holdbare produkter, og egentlig ikke så kostbare i forhold til hva du får igjen for pengene. Rask levering er det også, sånn at du ikke feiger ut i ventetiden!

Veiledning

God veiledning er viktig når man skal sette i gang. Meditasjonsjungelen der ute begynner å bli stor, og det finnes et hav av ulike metoder. Mitt klare råd er å gjøre det enkelt. Start med å trene på å være tilstede i nuet og holde på oppmerksomheten. Det kan gjøres så enkelt som dette:

Finn en god sittestilling som holder ryggen din så rett som mulig.
Pust dypt inn og ned i magen mens du teller til fire inni deg, hold pusten mens du teller til fire inni deg, og pust sakte ut mens du teller til fire inni deg igjen. Gjør dette tre ganger og kjenn at skuldrene senker seg og roen kommer gradvis. La så pusten gå som normalt igjen.
Pust inn og si ordet «Her» til deg selv.
Pust ut og si ordet «Nå» til deg selv.
Du vil etter hvert merke at tankene begynner å vandre, og at du «glemmer» å gjenta «her» og «nå». Det gjør ingenting og er helt normalt. Bare gå tilbake til å gjenta ordene på inn- og utpust. Dette er en del av den treningen som ligger i meditasjonen. Etter hvert vil du se at du klarer å holde fokus lengre uten å måtte hente deg inn igjen. Men husk altså at dette er helt normalt, og at det ikke hjelper deg å bli irritert på deg selv for at du faller ut innimellom.

Begynn med å gjøre dette i fem minutter, så kan du etterhvert øke gradvis til ti, 15 og 20 minutter. Dette er en god måte å kjenne på meditasjon og det å være tilstede her og nå.

Dersom du vil teste min meditasjon, det starter med ro, kan du bruke den også.

Litt stearinlys, litt røkelse hvis du liker sånt og en avtale med resten av familien om å få noen minutter for deg selv så skulle du være klar. Jeg pleier å anbefale å gjøre dette til en daglig rutine, men husk at et par ganger i uka er bedre enn ingenting.

Lykke til og god høst!

Hilsen Leif-Arne

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s