Meditasjon: Ta deg tid til litt ro

Av og til kan det enkleste være det beste. Denne meditasjonen har jeg skrudd sammen selv etter hvert som jeg har skjønt at jeg har et stort behov for regelmessig avspenning og ro.

Lytt til innlegget og den guidede meditasjonen her:

Dette er en meditasjon som jeg har gjort både litt helhjerta og halvhjerta over lengre tid. Jeg må innrømme at  jeg ikke helt vet om jeg har hatt helt trua på produktet, men jeg har lært meg å stole på at øvelse gjør mester. Da angsten for litt siden slo meg for fullt ble denne meditasjonen et ankerpunkt, og jeg fikk virkelig bevist det disse mestrene snakker om – at slike øvelser setter seg i kroppen. Selv med massiv uro, kjente jeg at kroppen instinktivt begynte å reagere på meditasjonen. Derfor ønsker jeg å dele den med deg.

Denne meditasjonen kan du gjøre så lang eller kort som du ønsker. Når du mediterer vil jeg anbefale minimum fem minutter, lengden utover det kan du bestemme selv. Dersom du i løpet av dagen blir stresset, føler behov for en pust i bakken, eller opplever angst og uro, kan det holde med et lite minutt eller kortere. Som sagt, etter noe trening vil denne sette seg i kroppen og være med deg videre.

Veiledning

Finn deg et komfortabelt sted der du kan være litt i fred. Om du har en egen meditasjonspute, eller sitter på en stol eller noe annet som føles komfortabelt for deg er det helt fint. Forsøk å sitt så rett i ryggen som du kan.

Ha øynene lukket eller halvåpne, det som føles mest komfortabelt for deg.

Pust dypt tre ganger. Trekk pusten inn. Hold pusten mens du teller sakte til fire. Pust ut og hold pusten mens du teller sakte til fire før du puster inn igjen.

Kjenner du at du blir ekstra rolig i kroppen?

La pusten gå som vanlig igjen. Før vi går videre kan du kjenne litt ekstra godt etter hvordan det står til med kroppen din i dag. Start med å kjenne etter i tærne, i føttene, leggene og lårne. Hvordan føles det ut å sitte? Kjenn etter i nedre del av ryggen, magen og oppover mot brystet og øvre del av ryggen. Så halsen, nakken, hakepartiet, øyenene og resten av hodet. Forsøk å slipp alle spenninger så godt du kan.

I denne meditasjonen skal vi fokusere på å puste inn og ut. Dette gjør du i ditt vanlige tempo.

På innpust trekker du bare pusten, mens på utpust vil jeg at du skal si ordet ”ro” til deg selv.

Altså: pust inn – pust ut og si ”ro” mens du puster ut (roooooooooo).

Jeg pleier å si ro inni meg, men si det gjerne høyt til deg selv om du føler for det.

Vi fortsetter litt til. Vi puster inn – og ut – og sier ”ro” inni oss.

Dersom du underveis opplever at du begynner å tenke eller blir distrahert av tanker og gjøremål, så bare kom tilbake til pusten og til ordet ”ro”.

Hvis det kan hjelpe deg kan du godt si ”puster inn” til deg selv når du puster inn – etterfulgt av ”ro” når du puster ut.

Dette har vært en liten smakebit på denne meditasjonen. Du kan nå begynne å komme tilbake til rommet du sitter i, begynne og avslutte meditasjonene og åpne øynene sakte.

Som sagt er dette en meditasjon som du kan gjøre kort eller lang. Forsøk å eksperimenter litt med hva som passer for deg. Som sagt kan du gjøre denne fem minutter, eller 15, 20 eller 30 minutter.

Jeg håper du vil ha like stor nytte av denne meditasjonen som jeg har hatt.

Dersom du har tanker eller spørsmål om denne meditasjonen, så ta gjerne kontakt med meg – kontaktinformasjon finner du her.

Håper du får en fin dag!

Alt det beste
Leif-Arne

Foto: Shutterstock.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s